۵ کاربرد یادگیری ماشین در زندگی روزمره که از آن ها بی خبریم

یادگیری ماشین علمی است که یک دستگاه یا سیستم را قادر به استفاده از مجموعه اطلاعات ورودی و مصرف آن ها برای رسیدن به پاسخ مورد نظر خواهد کرد. به بیان دیگر Machine learning به یک سیستم کمک می کند که با کمک اطلاعاتی که به عنوان داده های ورودی تحویل می گیرد، چگونگی پاسخ دهی به مسائل مشابه را بیاموزد. بسیاری از افراد تصور می کنند علم ماشین لرنینگ ابزاری است که تنها متخصصان هوش مصنوعی از آن استفاده می کنند. اما در این مطلب قصد داریم شما را با چند کاربرد یادگیری ماشین در زندگی آشنا کنیم.

استفاده از ماشین لرنینگ در زندگی روزانه

پیشرفت تکنولوژی و مدرن شدن زندگی ها و به دنبال آن دسترسی تقریبا همه افراد به اینترنت پرسرعت و گوشی های هوشمند، رفته رفته باعث شده تا بسیاری از ما بدون اینکه خودمان بدانیم، در زندگی عادی و روزمره خود به استفاده از ماشین لرنینگ بپردازیم! در ادامه به ۵ مورد از مصارف مهم Machine learning در زندگی اشاره می کنیم، تا متوجه شوید که هوش مصنوعی چگونه در ساده ترین رفتارهای روزانه ما دخیل است.

بسیاری از ما روزانه دست کم یک ساعت را به گردش در شبکه های مجازی، خصوصا اینستاگرام اختصاص می دهیم و به همین سادگی به استفاده از ماشین لرنینگ می پردازیم. بخش Explore اینستاگرام با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین، دقیقا مطابق با علاقه مندی های ما تنظیم می شود. برای مثال اگر مدت کوتاهی (مثلا دو روز) به تماشای فیلم های کوتاه حیوانات بپردازید، در روزهای آتی فیلم های مشابه بیشتری در این بخش مشاهده خواهید کرد. این قابلیت در سایت youtube نیز دیده می شود.

همچنین فیس بوک به طور وسیع از الگوریتم های ماشین لرنینگ برای تشخیص چهره استفاده می کند و می تواند با دقتی حدود ۹۷.۲۵ چهره افراد را در تصاویر مختلف تشخیص دهد.

  • فروشگاه های اینترنتی

یک کاربرد یادگیری ماشین که در ابعاد تجاری استفاده فراوانی داشته و این روزها به شدت مورد توجه واقع می شود، مربوط به فروشگاه های اینترنتی و افزایش آمار فروش است. بسیاری از فروشگاه های مجازی معروف، از سایت آمازون گرفته تا دیجی کالا در ایران، از الگوریتم های ماشین لرنینگ استفاده می کنند تا علاوه بر جلب رضایت مشتری، نوعی بازاریابی مجازی و هوشمند را پیاده سازی نمایند.

این فروشگاه ها با استفاده از Machine learning به جمع آوری اطلاعات در مورد علایق و سلایق هر مشتری در انتخاب کالا می پردازند و سپس محصولات جدیدی که به نظر می رسد با علاقه مندی های او هماهنگی دارد را برای خرید پیشنهاد می دهند.

  • کاربرد یادگیری ماشین در موتورهای جستجو و تبلیغات

مگر می شود یک روز را بدون بدون استفاده از گوگل یا دیگر موتورهای جستجو سپری کرد؟ اغلب ما به طور روزمره برای انجام  پروژه های دانشگاهی، آماده کردن تحقیقات مدرسه، پیدا کردن دستور غذاهای جدید، یافتن اخبار جدید در مورد موضوعی خاص و… از موتورهای جستجو استفاده می کنیم. علاوه بر اینکه این سایت ها در الگوریتم های خود از متدهای ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی استفاده می کنند، برخی تبلیغات مرتبط با جستجوهای هر کاربر را نیز برای او فعال می نمایند.

  • قفل موبایل

شاید بتوان جذاب ترین کاربرد یادگیری ماشین را در قفل های هوشمند رایانه و تلفن همراه، که با چهره افراد کار می کنند یافت. این قفل ها که تقریبا در اکثر گوشی های هوشمند و بسیاری از لپ تاپ ها تعبیه شده اند، در واقع دارای سیستم های پردازش تصویر هستند و برای شناسایی چهره مالک گوشی یا لپ تاپ، از الگوریتم های ماشین لرنینگ استفاده می نمایند. حتی در برخی از شرکت ها، از سیستم های تشخیص چهره برای حضور و غیاب کارمندان استفاده می شود.

  • دستیارهای هوشمند

احتمالا شما نیز با دستیارهای هوشمند مانند سیری، الکسا و حتی کورتانا در ویندوز۱۰ آشنایی دارید. این دستیارهای مجازی هوشمند توانایی تشخیص و پردازش صدای افراد و اجرای دستورالعمل هایی مانند جستجو، پخش موسیقی و… را دارند. در حقیقت پردازش دستورات که شامل پردازش صوتی و پردازش نوشتار می شود و متخصصان حوزه پردازش زبان طبیعی (Natural language processing) روی آن کار می کنند، یکی از زیر شاخه های ماشین است.

موارد فوق تنها ۵ کاربرد یادگیری ماشین بود که به آن ها اشاره شد. اما باید بدانید که سال ها است ماشین لرنینگ در ابعاد مختلف زندگی ما مورد استفاده قرار می گیرد و امور روزانه را برایمان ساده تر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *